Ford.fi Levorannan etusivulle
Levorannan autoliike.
 
  • Ford Transit Custom - 0 % korko ilman kuluja Ford Transit Custom - 0 % korko ilman kuluja Ford Transit Custom - 0 % korko ilman kuluja Ford Transit Custom - 0 % korko ilman kuluja
  • Reiluun erään Fordeja korko 0% ilman kuluja Reiluun erään Fordeja korko 0% ilman kuluja Reiluun erään Fordeja korko 0% ilman kuluja Reiluun erään Fordeja korko 0% ilman kuluja
  • Ainutlaatuinen Ford Focus Levoranta 90 -juhlamalli Ainutlaatuinen Ford Focus Levoranta 90 -juhlamalli Ainutlaatuinen Ford Focus Levoranta 90 -juhlamalli Ainutlaatuinen Ford Focus Levoranta 90 -juhlamalli
  • Ford Optio nyt koko mallistoon Ford Optio nyt koko mallistoon Ford Optio nyt koko mallistoon Ford Optio nyt koko mallistoon
  • Ikoninen Mustang nyt myynnissä Levorannassa Ikoninen Mustang nyt myynnissä Levorannassa Ikoninen Mustang nyt myynnissä Levorannassa Ikoninen Mustang nyt myynnissä Levorannassa
  • Ford Hyötyajoneuvot edullisella rahoituksella 0,99% Ford Hyötyajoneuvot edullisella rahoituksella 0,99% Ford Hyötyajoneuvot edullisella rahoituksella 0,99% Ford Hyötyajoneuvot edullisella rahoituksella 0,99%
  • 5 vuoden takuu koko Transit-mallistoon 5 vuoden takuu koko Transit-mallistoon 5 vuoden takuu koko Transit-mallistoon 5 vuoden takuu koko Transit-mallistoon
  • Ford EDGE parhaalla Vignale-varustetasolla heti ajoon Ford EDGE parhaalla Vignale-varustetasolla heti ajoon Ford EDGE parhaalla Vignale-varustetasolla heti ajoon Ford EDGE parhaalla Vignale-varustetasolla heti ajoon
  • Ford Fiestaan nyt koroton ja kuluton rahoitus Ford Fiestaan nyt koroton ja kuluton rahoitus Ford Fiestaan nyt koroton ja kuluton rahoitus Ford Fiestaan nyt koroton ja kuluton rahoitus
  • Haluamme tarjota parasta. Ja tietysti parhailla eduilla! Haluamme tarjota parasta. Ja tietysti parhailla eduilla! Haluamme tarjota parasta. Ja tietysti parhailla eduilla! Haluamme tarjota parasta. Ja tietysti parhailla eduilla!
  • Täysin uusi Ford Focus nyt Levorannassa Täysin uusi Ford Focus nyt Levorannassa Täysin uusi Ford Focus nyt Levorannassa Täysin uusi Ford Focus nyt Levorannassa
  • Ford Kuga kampanjahintaan Ford Kuga kampanjahintaan Ford Kuga kampanjahintaan Ford Kuga kampanjahintaan
  • Ford Transit Business – 0 % korko ilman kuluja Ford Transit Business – 0 % korko ilman kuluja Ford Transit Business – 0 % korko ilman kuluja Ford Transit Business – 0 % korko ilman kuluja
  • Ford EcoSport-katumaasturi kampanjaeduin Ford EcoSport-katumaasturi kampanjaeduin Ford EcoSport-katumaasturi kampanjaeduin Ford EcoSport-katumaasturi kampanjaeduin

Ajankohtaista

Muovijätteestä uuden auton osia

Muovijätteen määrästä on kehkeytynyt maailmanlaajuinen ongelma: valtavat muovilautat seilaavat valtamerillä ja ja aiheuttavat haittaa eläimille. Vaikka muovin keräykseen ja kierrätykseen on Suomessa herätty innokkaasti, pelkästään Euroopassa muovijätteestä kierrätetään vain 30 prosenttia.

Autonvalmistajat ovat olleet kekseliäitä hyödyntämään kierrätysmuovia uusien autojen materiaalina. Esimerkiksi Ford on kasvattanut kierrätetyn materiaalin määrää uusissa autoissa jo yli 20 vuoden ajan. Ensimmäiset uusiomuovista valmistetut osat nähtiin Mondeoissa 90-luvun loppupuolella.

Ford hyötykäyttää vuosittain 1,2 miljardia kertakäyttöistä muovipulloa. Esimerkiksi jokaisessa EcoSport-mallissa on matot, jotka on tehty sadoista käytetyistä muovipulloista. Yhden auton mattosarjaan kuluu muovia 470 pullon verran.

EcoSportin vuonna 2012 tapahtuneen lanseerauksen jälkeen yli 650 miljoonaa puolen litran muovipulloa on saanut uuden elämän auton mattona. Mattoihin käytetyn muovin paino on arviolta 8 262 tonnia. Jos käytetyt pullot laitettaisiin jonoon, ne riittäisivät kiertämään maapallon yli kaksi kertaa.

Mattojen valmistusta varten pullot korkeineen pilkotaan pieniksi hiutaleiksi. Tämän jälkeen hiutaleet kuumennetaan 260 asteen lämpötilaan ja sulatetaan ennen kuin niistä venytetään hiuksen vahvuista kuitua. Kuidut kehrätään langaksi kiertämällä useita kuituja yhteen – ja tästä materiaalista kudotaan matot uuteen autoon.

Valmistuksen osuus auton koko elinkaaren aikaisista ympäristövaikutuksista on Suomessa keskimäärin 10–15 prosenttia. Valmistuksen osuuteen hiilijalanjäljestä lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia. Valmistuksen osuus koko elinkaaresta riippuu merkittävästi siitä, paljonko autolla ajetaan ja mikä on auton käyttövoima.

Autoteollisuudessa kierrätys on ollut jo pitkään yksi tärkeimmistä suunnitteluperiaatteista. Romutettavista autoista saadaan lähes kaikki materiaali talteen ja valtaosa siitä voidaan kierrättää tai käyttää uudelleen. EU:n tavoitteena on nostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön osuutta vähintään 85 %:iin materiaaleista. Suomessa romutettujen autojen kierrätys- ja hyödyntämisaste oli jo vuonna 2016 noin 97 %. Näin ollen lähes kaikki romuajoneuvoon sitoutunut materiaali on mahdollista hyödyntää uudelleen muodossa tai toisessa.

Puma tekee paluun katumaasturina

Ford Puma tekee näyttävän paluun markkinoille, ajan hengen mukaisesti kompaktina crossoverina. Puma yhdistää näyttävän muotoilun, luokkansa suurimman tavaratilan sekä edistyksellisen kevythybriditekniikan. Uusi Puma tulee myyntiin vuoden lopulla ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen alkuvuodesta 2020.

Uusi Puma edustaa Fordin ihmiskeskeisen suunnittelun seuraavaa vaihetta. Puma kätkee sisäänsä lukuisia nerokkaita ja muunneltavia tilaratkaisuja, jotka on kehitetty autoilijoiden palautteiden pohjalta. Uuden Puman tavaratila on luokkansa suurin ja se on kokoluokassaan ensimmäinen auto, jossa on käyttömukavuutta lisäävät handsfree-takaluukku ja hierovalla ristiselän tuella varustettu istuin.

Asiakkailta saadun palautteen perusteella Pumasta luotiin näyttävä ja karismaattinen auto, joka tarjoaa myös ratkaisuja arkiseen autoiluun. Puma on täynnä käytännöllisiä ratkaisuja aina hierovista istuimista kevythybridivoimansiirtotekniikkaan. Tunnokas ja palkittu 1-litrainen EcoBoost-mootori yhdistettynä 48-voltin hybriditekniikkaan tuottaa perhaimmillaan 155 hevosvoiman tehon, joka liikuttaa Pumaa rivakasti. Kahden moottorin yhteistyön tuloksena Puma reagoi nopeasti, mutta kulutuslukemat pysyvät kurissa. Sähkömoottori tuottaa jopa puolet lisää vääntöä moottorin matalilla kierroksilla.

Puma on tulossa myyntiin kahtena eri malliversiona: urheilullinen ST-Line ja tyylikäs Titanium. Värivalikoimasta löytyy 11 eloisaa ulkoväriä. Kuljettajaa hemmotellaan muun muassa Stop & Go  toiminnolla varustetulla aktiivisella vakionopeudensäätimellä, uudeööai paikallisella vaarailmoitusjärjestelmällä, älylaitteiden langattomalla latausalustalla sekä 12,3 tuuman digitaalisella true colour -kojetaululla.

Rengaskoko Pumassa on roteva 18 tuumaa, ST-lineen voi valita vielä tuumaa kookkaammat pyörät. Puma Titaniumin sisätiloissa ihastuttavat keinonahkainen ohjauspyörä, puuta jäljittelevät yksityiskohdat mittaristossa ja kojetaulussa sekä mallille tunnusomaiset ovien sisäosien kangasverhoilut.

ST-linen ohjaamossa alaosastaan tasainen ohjauspyörä muistuttaa urheilullisesta luonteesta. ST-line -malleille tunnusomaiset istuimet punaisine korostustikkauksineen sointuvat tunnelmaan. Kevytmetallipolkimet, alumiininen vaihteenvalitsin ja omaleimainen musta kattoverhoilu lisäävät auton urheilullista luonnetta.

Katseet keräävää muotoilua

Puma on aina osannut säväyttää. Edellisen kerran Puma nähtiin mallistossa vuosituhannen alkupuolella, jolloin pieni, mutta pippurinen coupe keräsi katseita. Linjakas muotoilu, mikroautontarkka ohjaustuntuma ja auton kokoon nähden hurjan tehokas moottori loivat ennennäkemättömän yhdistelmän. Tässä mielessä Puma jatkaa edeltäjänsä linjalla: tavanomaisuus on autosta kaukana.

Puma hyödyntää Fordin pienen kokoluokan arkkitehtuuria, auton tunnusomaiset piirteet on saatu aikaan muokkaamalla akseli- ja raideväliä. Puman matala ja viisto katto tekee sen siluetista dramaattisen ja helposti tunnistettavan. Crossover-mallien perinteisestä kiilamuodosta ei näy jälkeäkään ja auton matala vyötärölinja takaa tasapainoiset mittasuhteet. Puman ilmeikkäässä keulassa kanootin malliset ajovalot on sijoitettu korkealle lokasuojiin. Auton voimakkaita mittasuhteita vahvistaa entisestään ainutlaatuinen kelluva A-pilarin muotoilu, joka näyttää siirtävän matkustamoa taaksepäin. Lopputulos on kaunis ja jäljittelemätön.

Ford on onnistunut luomaan autoon tunteisiin vetoavan ja tasapainoisen olemuksen, jossa helppokäyttöisyydestä ja tavaratilasta ei tarvitse tinkiä. Peräluukku on tilavuudeltaan jopa 456 litraa ja syvään, monikäyttöiseen säilytystilaan mahtuu helposti vaikkapa kaksi golfbagia pystyasennossa. Kuormatilan lattia säätyy kolmeen asentoon yhden käden otteella. Lattian alla MegaBoxiksi nimetty säilytysratkaisu sopii korkeiden tavaroiden tukevaan kuljettamiseen ja sen suljettava kansi helpottaa vaikka likaisten urhiluvälineiden kuljettamisessa. Pohjatulpalla varustettu laatikko on helppo pestä puhtaaksi. Kuormausta helpottaa Puman handsfree-takaluukku, joka avautuu heilauttamalla jalkaa puskurin alla.

Katumaasturien suosio on jatkuvassa kasvussa: useampi kuin joka viides Euroopassa myyty Ford on SUV-mallinen. Viime vuonna autojen myyntimäärä kasvoi jopa yli 19 prosenttia. Uusi Puma täydentää Fordin laajentuvaa SUV-mallien ja SUV-vaikutteisten crossover-mallien valikoimaa Fiesta Activen, Focus Activen, EcoSportin, Kugan, Edgen ja täysin uusi Explorer-hybridin kanssa.


Ford Store Levoranta jatkaa Mestarien liigassa

VaLePa järjesti keskiviikkona 26. kesäkuuta tiedotustilaisuuden Levorannassa Sastamalan Ford Storessa. Kauden päättymisen ja mestaruusjuhlien jälkeen ei ole levätty laakereilla vaan uutisia vyörytettiin julki urakalla. Tilaisuuden aluksi uutisoitiin VaLePan kisaavan Mestarien liigassa kolmatta kautta tutulla nimellä Ford Store Levoranta Sastamala.

Tiedotustilaisuus lähetettiin suorana lähetyksenä Levorannan Facebookissa, jossa myös tallenne tilaisuudesta on katsottavissa.

VaLePa pelaa kahden viime vuoden tapaan Euroopan kovimmalla sarjatasolla Mestarien liigassa. Pelit alkavat suoraan alkusarjan toiselta kierrokselta, jossa ensimmäisenä vastaan asettuu Valko-Venäjän Soligorsk. Alkusarjan kaksi parasta joukkuetta jatkavat lohkovaiheeseen, jossa vastassa on 18 Euroopan kovinta joukkuetta.

Levorannassa VaLePa kertoi rakentavansa uraa uurtavaa kansainvälistä yhteistyötä italialaisen huippuseura Trenton kanssa. VaLePan menestyminen kansainvälisissä peleissä on helpottanut kontaktien luomista. Ensimmäiset konkreettiset askeleet otettiin kesäkuun alussa, kun toiminnanjohtaja Hanna Arve-Talvitie oli keskustelemassa seurajohdon kanssa ja päävalmentaja Janne Kangaskokko oli viikon mukana Trenton kesäleirillä. Leirin vetäjänä oli Trenton legendaarinen päävalmentaja Angelo Lorenzetti.

Uutta on luvassa myös joukkueen ilmeeseen. Liigajoukkue käyttää ensi kaudella italialaisia Macronin peliasuja. Asujen värit pysyvät ennallaan, luvassa on tuttua punaista, mustaa ja valkoista. Kuosit muuttuvat pirteän raidallisiksi ja Mestarien liigan pelipidoissa komeilee tyrvääläinen pukki.

Tuttuja kasvoja ja uusia löytöjä pelikentällä

Odotettuja uutisia olivat VaLePan liigajoukkueen pelaajien sekä taustahenkilöiden julkistukset. Nuorilla maajoukkuemiehillä Mikko Karjarinnalla ja Aaro Nikulalla oli jo valmiiksi 2-vuotiset sopimukset, joista toinen vuosi käynnistyy. Ilari Toimela solmi jo keväällä 2-vuotisen sopimuksen ja passarivelho Mikko Esko jatkaa VaLePassa seuraavat kaksi kautta. Vuoden jatkosopimuksen seuran kanssa ovat tehneet Niko Suihkonen, Arttu Lehtimäki sekä Olli Kunnari. Olli toimii tulevalla kaudella myös Junnu VaLePan valmennuspäällikkönä.

Myös Markus Kaurto on tehnyt jatkosopimuksen, mutta hänen sopimuksensa mahdollistaa siirtymisen kansainvälisille kentille. Erik Sundberg sai keväällä houkuttelevia tarjouksia, mutta päätti jäädä VaLePaan. Levorannan kummiplaaja Urpo Sivulan kanssa neuvottelutilanne on edelleen avoinna.

Uusina kasvoina joukkueessa nähdään ruotsalainen 25-vuotias keskitorjuja David Pettersson, joka on pelannut kaksi kautta Belgiassa ja kauden Saksassa Loimusta tutun Ruben Wolochinin valmennuksessa. Hän on pelannut myös Ruotsin maajoukkueessa.

VaLePan tuore libero on 24-vuotias Aleksi Mutka. Viime kaudella Mutka nähtiin Hurrikaai-Loimaan paidassa. Hän aloitti liigauran jo 18-vuotiaana Iskussa, jossa pelasi kolme kautta. Sen jälkeen on vuorossa kaksi kautta Sampo Volleyssa. Kaudella 2016-17 Mutka oli runkosarjan paras vastaanottaja ja valittiin liigan All Stars miehistön liberoksi. Myös VaLePan oman juniorikoulun kasvatti, 18-vuotias Paavo Kaski on noussut mukaan liigajoukkueen harjoitusrinkiin.

Liigajoukkueen päävalmentajaksi on noussut Janne Kangaskokko, joka löysi työparikseen Rovaniemellä mainiota työtä tehneen Matti Alatalon. Mikko Korpela palaa parin vuoden tauon jälkeen tilastomieheksi. Jaro Nieminen on joukkueen fysioterapeutti ja on joukkueen mukana myös vieraspeleissä. Ja mikä parasta, Manu Soro jatkaa joukkueen huoltajana.

Leppoisaa lomamatkaa

Juhannuksesta toden teolla käynnistyvä lomasesonki merkitsee monelle mökkireissuille valmistauitumista painavine ostoskasseineen ja täysine kuormineen erilaista lomalla tarvittavaa välineistöä. Matkaan on syytä lähteä levänneenä ja kaikessa rauhassa, jotta perille päästään turvallisesti ja ilman suuria yllätyksiä.

Auton pakkamista on hyvä suunnitella huolellisesti, jotta matkustaminen on mukavaa ja irtotavarat eivät häiritse sen enempää kuljettajaa kuin matkustajia. Liikenneturvan koulutusjohtaja Ari-Pekka Elovaara muistuttaa, että onnettomuustilanteessa irrallaan olevat tavarat voivat aiheuttaa vakaviakin vahinkoja kimpoillessaan sinne tänne. Pelkkä äkkijarrutus voi singauttaa huonosti pakatun kuorman liikkeelle.

Painavat tavarat alas ja eteen

Perussääntö on sijoittaa painavat tavarat mahdollisimman alas ja tukevasti takapenkin selkänojaa vasten. Irrallaan olevat tavarat on hyvä sitoa kuormaliinalla tai -verkolla. Jos autossa matkustaa lemikkejä, myös niille tulee olla kunnolliset tilat. Esimerkiksi koiralle paras paikka on takapenkille kiinnitetyissä laadukkaissa turvavyövaljaissa tai jykevässä häkissä, joka on kiinni auton rakenteissa.

Kun tila alkaa käydä vähiin, voi suksiboksia hyödyntää myös kesällä. Kuormauksessa on syytä muistaa, ettei painavia tavaroita sijoiteta katolle. Liikenneturvan Elovaara selventtää, että hetken miettimisen jälkeen kaikki varmaan ymmärtävät, ettei moottorisahaa voi laittaa suksiboksiin. Jos tila loppuu kertakaikkisesti kesken, isot ja painavat tavarat voi vetää perille peräkärryssä.

Myös peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla, mieluummin järeämmillä kuin liian hennoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.

Mikäli kuorma ylittää peräkärryn takareunan yli metrillä, on ylitys merkittävä punaisella lipulla. Pienissäkin ylityksissä on oltava varovainen, ettei kuorma muutu takapainoiseksi, jolloin kärryn aisa alkaa nostaa auton taka-akselia.

Ruuhkapaikat Tampereen ympäristössä

Juhannuksena menoliikenne on vilkkaimmillaan torstaina iltapäivällä ja juhannusaattona aamupäivällä. Vilkkaimmilla tieosuuksilla autoja voi olla liikkeellä kaksinkertainen määrä normaaliin verrattuna. Myös tietyöt saattavat hidastaa liikennettä, vaikka niiden aiheuttamaa häiriötä pyritäänkin pienentämään. Pirkanmaan seudulla merkittävimmät tietyöt ovat valtatiellä 3 Lempäälässä ja Sääksjärvellä sekä 12-tiellä Kangasalla. Perinteiseen tapaan ruuhkaa on luvassa myös 9-tiellä Oriveden ja Tampereen välillä.

Juhannusliikenteeseen kannattaa suunnata pahimpien ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi ajoreitti mahdollisine vaihtoehtoineen on hyvä suunnitella etukäteen. Pitkällä matkalla on hyvä varata riittävästi taukoja paitsi kuljettajan, myös matkustajien matkan sujumiseksi mukavasti. Myös karvakuonojen hyvinvoinnista pitää huolehtia taukojen aikana eikä eläintä saa jättää missään tilanteessa kuumaan autoon.