Levoranta Classic

Levoranta Classic

Levoranta Classic

Klassikkoautojen suurtapahtuma  saavutti suuren suosion.

Kiitos kaikille kävijöille. Classic- tapahtuma ylitti odotukset, vaikka osasimmekin odottaa innostunutta vastaanottoa. Kävijöitä oli noin 2400!! Yleisön Classic-parkkissa mentiin toisen sadan puolelle. Aurinkoinen päivä ja leppoisa meininki höystettynä huumorilla kruunasi päivän.

 

Tapahtuma kuuluu Fordit Levorannasta 60 vuotta -juhlatapahtumiin. Olemme Suomen vanhin Ford-jälleenmyyjä - meiltä Fordit jo 60 vuotta asiantuntemuksella! 

Meillä Levorannassa on jatkuvasti esillä pysyvä autokokoelma, johon voit tutustua Sastamalan liikeessämme. Aikamatka menneille vuosikymmenille onnistuu siis helposti.

Ford A-Phaeton

  • Vuosimalli 1929
  • Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 3300 cm3, bensiini, 40 hW, käsikäyttöinen kolmiportainen vaihteisto

Fordin A-mallin ensiesiintyminen tapahtui vuonna 1927, vuoden 1928 tuotannossa autoon tehtiin monia muutoksia ja todelliseen vauhtiin auton valmistus ja myynti pääsi vuonna 1929. Nykyajan autoharrastajien keskuudessa nämä vuosien 1928 – 1931 avomallit kiinnostavat keräilijöitä, mutta myös harrastajia, jotka ajattelevat myös ajamista. Edeltävään T-malliin verrattuna A-mallin hallintalaitteet, kaasu, jarru, kytkin ja vaihteensiirto vastaavat lähelle nykyajan auton vastaavia laitteita. A-mallin tuotanto päättyi vuonna 1931, autoa valmistettiin yhteensä kaikki versiot luettuna 4 320 446 kappaletta.

Ford Taunus 17M 2d

  • Vuosimalli 1960
  • Museorekisteröity, omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1700 cm3, bensiini, 60hv, takaveto, kokonaismassa 1500 kg, rekisteröity viidelle.

Takavetoista Ford Taunus 17M P2-mallia valmistettiin vuosina 1957-1960 yhteensä 239 978 kappaletta. Mallista valmistettiin myös avoautoja. Tekniikan Maailman koeajossa Taunus kiihtyi 0–50 km/t 6,2 sekuntia, 0–80 km/t 12,4 sekuntia ja 0–100 km/t 22,4 sekuntia. Huippunopeus 129 km/t. Kulutus oli 9–13 litraa 95-oktaanista bensiiniä 100 kilometrillä. Kaksiovinen malli maksoi Suomessa noin 850 000 markkaa, nykyrahassa noin 21 000 euroa.

.

Taunus 17M 2d

  • Vuosimalli 1964
  • Alkuperäinen Suomi- auto, Museorekisteröity, omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1700 cm3 bensiini, 75 hv, takaveto, kokonaismassa 1370 kg, rekisteröity viidelle

Taunuksen kaikki P3-mallit vuosina 1960-1964 valmistettiin Saksan Kölnissä. 1960-luvun alussa automarkkina kasvoi vahvasti Euroopassa ja P3 -mallisarja oli menestys Saksan Fordille.Mallisarjaa oli saatavissa kaksi- tai neliovisena sedanina ja kolmiovisena farmarina. Väri- ja sisustusvaihtoehtoja oli tarjolla laaja valikoima.

Ford Taunus17M Super

  • Vuosimalli 1962
  • Museorekisteröity, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori nelisylinterinen 1690 cm3, takaveto, kokonaismassa 1360kg, istumapaikat viidelle

Vuosien 1952 ja 1968 välillä kaikkia Saksassa valmistettuja Fordeja kutsuttiin nimellä Taunus. Ford Taunus P3 oli tuotannossa vuosina 1960–1964.Vuosina 1957–1972 tehdyt 17M, 20M ja 26M kuuluvat ns. isompiin Taunuksiin, oman aikansa mittapuulla P3 Taunus oli iso auto. Ford Taunus P3 oli kaupallinen menestys. Neljän vuoden tuotantojakson aikana autoja valmistettiin 669 731 kappaletta.

 

Taunus Transit 2300

  • Vuosimalli 1964
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Museorekisteröity, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1500cm3 bensiini, takaveto, kokonaismassa 1850 kg

Ford Taunus Transit on Fordin vuosina 1953–1965 valmistama pakettiauto. Kaikki ensimmäiset mallit pohjautuivat samaan runkorakenteeseen ja tekniikkaan ja ensimmäisten ja viimeisien mallien ulkonaiset piirteet olivat lähes samanlaiset. Levorannan Autoliikkeen asentaja Asko Höylänen kulki vastaavalla autolla 1960-luvulla suorittamassa traktorihuoltoja maakunnassa.

Ford Taunus 20M

  • Vuosimalli 1965
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Museorekisteröity, Omistaja Aulis Ylönen
  • Moottori 6V 85hv 1990 cm3, takaveto, kokonaismassa 1480 kg, istumapaikat viidelle

Uudistunut muotoilu sekä kehittynyt tekniikka, mm. etulevyjarrut ja MacPherson -jouset nostivat P5-korimallin myyntiä. Autoja valmistettiin 710 059 kappaletta vuosina 1964-1967. Mainosmiehen sanoin tyylikkyys ja varmatoimisuus tekevät näistä autoista todellisia klassikoita – silmä lepää sulavalinjaisessa muotoilussa, ja tien päällä Taunus 20 M:n voimakas V6 on kuin kotonaan.

Mercury Comet 2.8

  • Vuosimalli 1964
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Museorekisteröity, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 2790 cm3 suora kuusisylinterinen, takaveto, Istumapaikat kuudelle, kokonaismassa 1780 kg

Suomeen rekisteröitiin vuonna 1964 toistasataa uutta Mercury Cometia, joista monet aloittivat tuoreeltaan taksina. Rekisterissä näitä autoja on Trafin tilaston mukaan vielä yhdeksän kappaletta. (Tilanne 31.12.2020). 170 kuutiotuuman suora kuutonen (2,8 l.) oli auton perusmoottori ja uusi, hyvin yleinen 289 kuutiotuuman V8 tuli myös tuotantoon vuonna 1964. Cometin mallinimi liittyy oman aikakautensa avaruuskilpailuun.

.

Ford Anglia 1200

  • Vuosimalli 1967
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Museorekisteröity, Omistaja Aulis Ylönen
  • Moottori 1190 cm3, 47 hv, takaveto, kokonoismassa 1130 kg, istumapaikat neljälle.

Vuonna 1959 esitellyn Anglian silmiinpistävä piirre on väärinpäin kallistettu takalasi. Juustohöyläksi nimetty auto pysyi Suomessa rekisteröintitilastojen kärkipäässä valmistuksen päättymiseen vuoteen 1968 saakka ja sitä tuotiin Suomeen kaikkiaan noin 28 000 kappaletta. Angliasta oli saatavilla kaksiovinen perusmalli ja kolmiovinen farmari sekä pakettiauto. Vuonna 1967 Ford Anglia maksoi Suomessa 6 500 markkaa, nykyrahaan suhteutettuna noin 10 500 euroa. Museokatsastettu ETH-45 on ollut ensimmäisellä omistajallaan vuodet 1967-1994, toisella omistajalla 1994-2021, sen jälkeen nykyisellä omistajallaan.

Ford Fairlane 500 XL

  • Coupe , Vuosimalli 1967
  • Alkuperäinen Suomi-auto, museorekisteröity, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori Big-block 390 CID V8, 320hv, automaattivaihteisto, kokonaismassa 2080kg, reksiteröity viidelle.

Henry Fordin kartanon mukaan nimettyä Fairlane -mallia valmistettiin USA:ssa vuosina 1955-1970. Moottoreina Fairlane -malleihin olivat muun muassa 289 ja 390 kuutiotuuman V8-moottorit sekä 170 ja 200 kuutiotuuman kuutosmoottorit. Kaksikurkkuisella kaasuttimella 390-mootorin teho oli 275 hevosvoimaa ja nelikurkkuisella 320 hevosvoimaa. Autojen turvavarusteista kaksipiirijarrut vakioituivat vuoden 1967 Fairlane-malleihin. Mallinimeen liittyen Renny Harlinin ohjaama toimintakomediaelokuva Ford Fairlane (The Adventures of Ford Fairlane) sai ensi-iltansa vuonna 1990.

Cortina 1600 Deluxe

  • Vuosimalli 1968
  • Alkuperäinen Suomi- auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy, Museorekisteröity
  • Moottori 1590 cm3 bensiini, takaveto, kokonaismassa 1280 kg, reksiteröity viidelle.

Toisen sukupolven Cortina (1966-1970) oli  Ison-Britannian suosituin uusi auto vuonna 1967, menestystä siivittivät uudet läpihengittävät 1300 ja 1600 (53–71 hv) moottorit sekä edeltäjiin verrattuna reilusti kasvanut leveys joka lisäsi oleellisesti matkustamon mukavuutta. Toisen sukupolven Cortina-malleja valmistettiin kaikkiaan 1 159 389 kappaletta.

Ford 26M 2600S V6

  • Vuosimalli 1970 automaatti
  • Uudesta asti suomalaisomistuksessa, käyttöönotto 9. 4. 1970, Museorekisteröity, Omistaja Leila Ylönen
  • Moottori 2550 cm3 V6, takaveto, kokonaismassa 1630kg, istumapaikat viidelle.

Ford 26M oli oman aikansa lippulaiva. Vakiona siinä oli ohjaustehostin, isommat levyjarrut edessä, kattoluukku ja sävylasit. Ensimmäisen sukupolven suurin V6 oli 2,6 litraa, tehoa 123 hv. Moottori oli käytössä 26M-mallin autoissa vuosina 1969-1971. Taunuksen seuraajan Ford P7A:n (26M) muotoilu oli Amerikasta peräisin ja erikoistilauksesta mallista sai myös avoauton.

.

Cortina Mark III 1600L

  • Vuosimalli 1972
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Museorekisteröity, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1590 cm3 bensiini, 68 hv, takaveto, kokonaismassa 1460, rekisteröity viidelle.

Kolmannen sukupolven Cortina oli tuotannossa vuosina 1970-1976. Leveytensä perusteella malli näytti selvästi edeltäjiään suuremmalta, leveys oli kasvanut 100 mm ja akseliväli 76 mm. Suomessa auto lukeutui selvästi isojen perheautojen D-segmenttiin. Vuonna 1972 englannissa valmistettu Cortina 1600 maksoi 14 760 markkaa ja sen saksalainen sisarmalli Taunus 1600 16 595 markkaa. Vuonna 1972 Cortinaa ja Taunusta myytiin Suomessa uutena 5321 kappaletta. Cortinan tuonti Suomeen päättyi vuonna 1974 ja Taunuksesta tuli Fordin myyntimalli Suomen markkinoilla tässä kokoluokassa.

Taunus Coupe GT 2000

  • Vuosimalli 1973
  • Alkuperäinen Suomi- auto, Museorekisteröity, Omistaja Aulis Ylönen
  • Moottori 1990 cm3 V6 bensiini, 66 kw, takaveto, kokonaismassa 1450kg, rekisteröity viidelle.

Suomessa Taunus on legendaarinen 70 – 80 luvun iso perheauto, siksi nykypäivänä haluttu museo- ja harrasteautona. Taunus Coupe GT 2000 on verisoista harvinaisin ja Ford-harrastajien keskuudessa arvostettu. Kesäautona Taunus on suosittu, osia löytyy vielä helposti ja korjauksia on helppo tehdä.

Ford Granada 2.6 V6

  • Vuosimalli 1973, Coupe
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 2550 cm3 V6, takaveto, kokonaismassa 1710kg, istumapaikat viidelle.

Ford Granadan ensimmäistä sukupolvea valmistettiin vuosina 1972-1977. Vuonna 1973 Tekniikan Maailman testin mukaan Granada kiihtyi 0–100 km/h 14,6 sekunnissa, kulutus oli kohtuullinen noin 10-13 l/100 km ja huippunopeus 171 km/h, tehtaan ilmoittama 175 km/h. Neliovinen Ford Granada V6 2.6 maksoi Suomessa vuonna 1973 38 100 markkaa, nykyrahaan suhteutettuna 45 600 euroa.

Ford Taunus 1.6L A

  • Vuosimalli 1980
  • Alkuperäinen Suomi- auto, Omistaja Levorannan Autoliike
  • Moottori 1590cm3, 72 hv, takaveto, kokonainsmassa 1500kg, istumapaikat viidelle.

Vuonna 1976 esitelty Ford Taunuksen korimalli TC2 oli myös Suomessa suosittu. Vuosina 1976-1979 autoja rekisteröitiin 17 704 kpl, yleisin versio oli 1.6L ja sitä paremmin varustellut mallit olivat GLX ja Ghia. Moottoriversioita oli neljä 1.3, 1.6, 2.0 ja 2.3. Useissa James Bond -elokuvissa nähdään Fordeja, vuoden 1977 elokuvassa The Spy Who Loved Me TC2 korimallin Taunuksella ajettiin Sardinian teillä.

Ford Capri II 2.0S V6

  • Vuosimalli 1979
  • Alkuperäinen Suomi- auto, Museo rekisteröity, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1990 cm3 bensiini, tehokkaampi 66 kW 90 hv/58 Nm, ( moottori oli käytössä 1969-1981), takaveto, kokonaismassa 1460 kg, rekisteröity neljälle.

Ford Capri tai Opel Manta, näistä moni nuori mies unelmoi 1980-luvulla. Euroopassa Ford Capria valmistettiin vuosina 1969-1986 ja näinä vuosina maailmanlaajuisesti yhteensä 1 886 647 kappaletta. Capri-mallinimellä autoja tuotettiin vielä myöhemmin Yhdysvalloissa, Australiassa ja Etelä-Afrikassa. Vuonna 1973 Caprin myynti oli kaikkien aikojen suurin, 233 000 ajoneuvoa ja saman vuonna valmistui miljoonas Capri.

 

Ford Taunus 1.6 GX

  • Vuosimalli 1982
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1590 cm3, bensiini, 73,5 hW, takaveto, kokonaismassa 1500 kg, rekisteröity viidelle.

Leveistä takavaloista ja sivulle kääntyvistä vilkuista tunnistaa Taunuksen viimeiset TC3-malliversiot. Varusteluvaihtoehtoja olivat L, LS, GL, GLS ja Ghia. Taunuksen korvaajaksi vuonna 1983 markkinoille tuli Ford Sierra.

Ford Escort 1.3 L 3d

  • Vuosimalli 1983
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy,
  • Moottori 1280 cm3 bensiini, etuveto, kokonaismassa 1250kg, rekisteröity viidelle

Odotettu etuvetoinen Escort esiteltiin syksyllä 1980. Se valittiin Vuoden autoksi 1981. Sitä valmistettiin useissa maissa Euroopassa, myös Brasiliassa ja hieman muunnettuna mallina USA:ssa. Escortin myynti lähti hyvin käyntiin, ja miljoonas auto Euroopassa valmistui ennätysajassa, 26,5 kuukaudessa. USA:n vaatimusten ansiosta myös eurooppalainen Escort oli kokoonsa nähden turvallinen auto.

Ford Escort 1.3 L 5d

  • Vuosimalli 1983
  • Alkuperäinen Suomi- auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1280 cm3 bensiini, etuveto, kokonaismassa 1375 kg, rekisteröity viidelle.

Ford Escort 1.3 voitti Tuulilasi-lehden 11/1983 yhdeksän auton vertailun. Testin vastaavan kokoluokan autoista kuudesta puuttui mm. kuljettajan istuimen lämmitys.

Ford Scorpio 2.0i Ghia

  • Vuosimalli 1985
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Omistaja Levorannan Autoliike
  • Moottori 1990 cm3, takaveto, Automaatti, kokonaismassa 1775 kg, rekisteröity viidelle

Suurten ja hyvin varusteltujen autojen segmentissä Scorpio oli lähtökohtaisesti suunnattu johtajien automarkkinoille. Ensimmäisen sukupolven Scorpio (1985-1994) oli ensimmäinen eurooppalainen massatuotantoauto, jossa oli vakiona lukkiutumattomat ABS-jarrut. Alkuun Scorpiota valmistettiin hatchback -mallisena. Sedan -malli esiteltiin vuonna 1990 ja farmari kaksi vuotta myöhemmin.

Sierra RS Cosworth 2.0

  • Vuosimalli 1987
  • Alkuperäinen Suomi- auto, Museorekisteröity, Omistaja Leila Ylönen
  • Moottori turboahdettu 1990 cm3, 204 hv takaveto, kokonaismassa 1700kg

Vuosina 1986-1992 Sierra RS Cosworth -malleja valmistettiin 30 932 kpl. 3-ovinen oli tuotannossa vuosina 1986-1987 ja niistä valmistettiin 5042 kpl. Auto oli tarjolla kolmella värillä, musta, valkoinen ja sininen sekä yhdellä sisustan värillä. Sierra Cosworth oli aikanaan hintava auto, 3-ovinen malli maksoi Suomessa vuonna 1986 266 000 markkaa, vuoden 2022 rahan arvoon suhteutettuna 89 000 euroa.

Ford Orion 1.6 Laser 4D

  • Vuosimalli 1989
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1590 cm3, etuveto, kokonaismassa 1350kg, rekisteröity viidelle

Ford Orion tuli markkinoille vuonna 1983. Autolehtien testeissä Orion menestyi aikanaan tasaisesti. Vuonna 1986 Orion voitti luokassaan Tuulilasin testin. Ford luopui Orion mallinimestä 1993, perheautoluokan sedaneja valmistettiin vielä vuoteen 1998 asti  Escort -mallinimellä.

.

Sierra 4D Laser 2.0 D

  • Vuosimalli 1990
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1990 cm3, takaveto, kokonaismassa 1650 kg, reksiteröity viidelle.

Sierran pyöreä muotoilu oli aikaansa edellä ja 1980-luvun lopulla mallin myynti kohosi ja se oli Euroopan myydyin automalli luokassaan. Vuosina 1982-1993 Sierroja valmistettiin yhteensä 2 750 000 kappaletta. Mallin aerodynaaminen muotoilu oli avain polttoaineenkulutuksen vähentämiseen, ilmanvastuskerron 0,34 oli merkittävästi pienempi aiempiin malleihin ja kilpailijoihin verrattuna.

Ford Fiesta 1.1i Optima

  • Vuosimalli 1995
  • Alkuperäinen Suomi-auto, Omistaja Levorannan Autoliike Oy
  • Moottori 1110 cm3, 37kW (40hv), kokonaismassa 1250 kg, rekisteröity viidelle.

Aulis Ylönen myi tämän auton uutena vuonna 1995 sastamalalaiselle omistajalle ja alkuperäisen omistajan autoilun päätyttyä Levorannan Autoliike osti auton takaisin liikkeeseen. Fiestan ajo-ominaisuudet ja turvallisuus olivat aikanaan luokkansa huippua ja malli pärjäsi erinomaisesti myös Euro NCAP-kolaritestissä.

Auton nimi

  • Lorem ipsum dolor sit amet
  • Lorem ipsum dolor sit amet
  • Lorem ipsum dolor sit amet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc vehicula suscipit ornare. Sed ultrices sollicitudin sem eu ullamcorper. Suspendisse mattis dui blandit tortor vestibulum rutrum. In hac habitasse platea dictumst. Sed viverra ornare massa ut aliquam. Etiam in egestas neque, at volutpat nisl. Aliquam vel nulla risus. Sed viverra ornare massa ut aliquam. Etiam in egestas neque, at volutpat nisl.